NHO Logistikk og Transport representert ved administrasjon og medlemsbedrifter, her sammen med komitèleder i Transportkomiteen, Sigbjørn Gjelsvik og representanter fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet.
Gods på bane, krysningsspor, kompensasjonsordninger, avgifter og effektive terminaler var tema for møtet på Stortinget.
NHO Logistikk og Transport har den siste tiden hatt et stort fokus på den kritiske situasjonen gods på bane står overfor. Tematikken har vært løftet både på Transport & Logistikk–konferansen samt i høringer og på Stortinget.
Tirsdag forrige uke møtte representanter fra NHO Logistikk og Transport med Transportkomiteen på Stortinget, hvor både Ap, SP, H, V og FrP var representert. Møtet hadde som formål å løfte saken politisk. Effektive løsninger for gods på bane har lenge vært en viktig sak for norsk næringsliv, men nå er tålmodigheten på bristepunktet. Kompensasjonsordninger, krysningsspor og terminaleffektivitet ble drøftet i møtet.
– Vi har gjort store investeringer for å flytte mer gods over på bane, men nå er det helt nødvendig at myndighetene prioriterer tiltak for å sikre en bærekraftig fremtid, var budskapet til de deltakende representantene fra NHO LTs medlemsbedrifter, Kirsten Steenberg, Torstein Stormo og Robin Olsen.
En kritisk fase
Gods på bane har i mange år vært ansett som en klimavennlig og samfunnsnyttig transportløsning, men utviklingen har stagnert. NHO LT advarer om at situasjonen nå er kritisk.
– Det er en skuffende utvikling for gods på bane. Vi er nå helt avhengige av at politikerne prioriterer dette feltet. Vi må se på avgiftsregimet, tilskuddsordninger, kryssingsspor og prioritering av gods vs passasjerer på lengre strekninger, uttalte HR-sjef i Schenker, Kirsten Steenberg.
Toget i konkurranse med lastebilene
Over de siste syv årene har godstogselskapene levert underskudd på i størrelsesorden seks hundre millioner kroner, noe som har ført til at lastebilen stadig utkonkurrerer jernbanen. Robin Olsen pekte på behovet for brukerinvolvering. – Vi trosser alle dagens utfordringer og bruker jernbanen, men uten nødvendige grep fra politisk hold vil dette bli en tapt kamp.
Regiondirektør i Posten Bring, Torstein Stormo, understreket at næringslivet allerede har gjort sin del. – Vi har en klar jernbanestrategi og har gjennomført betydelige investeringer. Vi trenger bedre fremkommelighet og forutsigbarhet, blant annet må det bygges flere kryssingsspor.
Krever små midler, men stor vilje
Administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport, Are Kjensli, avviser at løsningen handler om store økonomiske løft. – Tiltakene vi foreslår, utgjør bare en brøkdel av jernbanebudsjettet. Dette handler først og fremst om politisk vilje. Næringspolitisk direktør Ole A. Hagen avsluttet møtet med klar beskjed om at næringslivet kan ikke bære dette alene. Nå er det opp til politikerne å vise handlekraft.
NHO Logistikk og Transport håper møtene på Stortinget vil markere et vendepunkt for gods på bane i Norge. For næringslivet er dette mer enn en praktisk løsning – det er et spørsmål om bærekraft, konkurranseevne og fremtidens transportløsninger.