Gebyrforskriften 2025
Norske Flyspeditørers Forening har avgitt høringssvar knyttet til Luftfartstilsynets forslag til gebyrforskriften 2025.
Norske Flyspeditørers Forening har avgitt høringssvar knyttet til Luftfartstilsynets forslag til gebyrforskriften 2025.
I forslaget er det i tillegg til de "vanlige" økningene foreslått innført nye gebyrer på securityområdet:
Sikkerhetspersonell
Det foreslås innført ny bestemmelse om sertifisering, resertifisering og tilleggssertifisering av sikkerhetspersonell. Det forelås også gebyr for gjennomføring av prøver i de tilfeller hvor prøven ikke bstås på første forsøk.
For de av våre medlemsbedrifter som innehar eget sikkerhetspersonell, vil dette kunne føre til en betydelig kostnadsøkning. Det fremstår uklart hvordan fordelingen av oppgaver mellom instruktør og tilsyn er tenkt fordelt. Ettersom vi ikke vet omfanget av tilsynets arbeidsmengde vet vi heller hvilke faktiske kostnader som bør legges til grunn i fordelingen.
Transportørgodkjenning
Når det kommer til godkjenning av transportører ser NFF svært positivt på at denne godkjenningen fra 2027 vil tilegges tilsynet. Vi stiller imidlertid spørsmål til at det innføres gebyr allerede nå for en oppgave som ikke enda er igangsatt.
Kjent avsender
Foruten gebyrene nevnt over har NFF også kommentert på årsgebyret for kjent avsender. Årsgebyret her er foreslått økt med 50 %.
Vår bekymring er at stadige gebyrøkninger vil føre til en nedgang i antall bedrifter som ønsker å være kjent avsender. Dette er det motsatte av hva vi ønsker. Kjent avsender-regimet bidrar til en sikrere og mer effektiv vareflyt.
En annen effekt av redukasjon på kjente avsendere er at mer gods vil måtte screenes, og belaste en bakketjeneste som allerede har sprengt kapasitet.