EU ser ut til å fokusere på omgåelse av de gjeldende restriksjonene.
Blant annet vil pakken omfatte sanksjoner mot ytterligere 40 selskaper som EU anklager for å stå for store restriksjonsomgåelser.
Selskaper i EU skal også i større grad holdes direkte ansvarlige, dersom de eier eller kontrollerer selskaper utenfor EU, og disse har vært involvert i restriksjonsbrudd.
Videre er det foreslått å sanksjonere konkrete skip som har bidratt til restriksjonsomgåelser, blant annet ved å nekte dem tilgang havner i EU.
Som sagt er ikke alle detaljene for sanksjonspakken tilgjengeliggjort enda, men Reuters skriver at EU ønsker å bruke pakken for stramme inn reglene for fly- og veifrakt. Akkurat hvordan dette vil se ut, er det vanskelig å si per nå.
Det er naturlig nok også en rekke andre forslag i denne pakken, dog forslag som kanskje i mindre grad vil påvirke vår bransje direkte. Det er imidlertid verdt å merke seg at salg av russisk olje og gass strammes inn enda mer, og det er foreslått å forby salg av Russisk LNG til EU, og i tillegg forby frakt av Russisk LNG gjennom EU.
Overordnet kan vi si at EU på langt nær er ferdige med å stramme inn reglene.
De jobber aktivt for å tette "hullene" i lovverket. Ansvar og krav til næringslivsaktører utvides, dette for å sikre at næringslivet holder seg innenfor rammene av de forskjellige sanksjonspakkene.
God "due diligence" er helt avgjørende i dagens virkelighet, for å ivareta ens eget ansvar.
Risikoen ved å ikke ha oversikt, og å ikke ha kontroll, er betydelig. Sett både fra et rent økonomisk perspektiv, men også når det kommer til selskapets anseelse.