Et stort sprang mot en grønn engelsk kanal

Publisert

- Vi er heldige som har kunder med den samme grønne agendaen som oss og som blir med på reisen, sier adm. direktør i DFDS Logistics, Martina Engen.

Gjennom samarbeid med havner og regjeringer på begge sider av kanalen vil DFDS dekarbonisere transporten mellom Storbritannia og EU. - Det er snakk om store investeringer, men på sikt blir det dyrere å ikke gjøre noen ting, sier adm. direktør i DFDS Logistics Martina Engen.

DFDS opererer 12 ruter, som forbinder Storbritannia med Frankrike, Tyskland, Nederland, Sverige, Danmark og Norge. Avstanden i den engelske kanal er relativt kort, slik at strekket er i så måte egnet for elektrisk ferjetransport. Til sammen planlegger selskapet 6 grønne skip, hvorav 2 skal gå på grønn ammoniakk, 2 skal gå på e-metanol og 2 elektriske ferjer. Investeringen blir på nesten 12 milliarder NOK. De to første antas å være i drift innen 2030.

- For å nå våre bærekraftsmål blir vi nødt til å se på kortsiktige og langsiktige løsninger. I dag bruker vi biofuel på flere av våre ruter på vannet og kjører elektrisk lastebil på veien, der det lar seg gjøre. I et femårsperspektiv må vi se på alternative drivstoff for våre skip. Det er snakk om store investeringer, men på sikt blir det dyrere å ikke gjøre noen ting. Vi er heldige som har kunder med den samme grønne agendaen som oss og som blir med på reisen, sier adm. direktør i DFDS Logistics, Martina Engen. 

Engen er for øvrig styremedlem i både NHO LT Region Øst og NHO LT Sjø og havn.

 

Meld meg på nyhetsbrev

Meld meg på nyhetsbrev

Avmeldingen er mottatt!

Din epost: