Landtransporten har et stort potensialt for å kutte raskt og kostnadseffektivt. Våre medlemsbedrifter er klare for å implementere løsninger, men det er kritisk å etablere tilstrekkelig ladeinfrastruktur for tunge kjøretøy.
- Ladeinfrastruktur for tunge kjøretøy må etableres snarest. Våre medlemsbedrifter er klare til å ta grep, men det krever et samarbeid mellom beslutningstakere og næringslivet for å realisere dette, sier administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport, Are Kjensli.
Om rapporten
- Den første delen av rapporten ser på status for den norske kjøretøyparken: hvor mye av den norske bilparken er fossilfri, hvor mange grønne kjøretøy selges hvert år og hvor mye slipper de ulike kjøretøyene ut.
- Del to av rapporten ser nærmere på utslippskuttene frem mot 2030.
GLP mener det er vanskelig å nå klimamålene for landtransporten. Til det er tiden for knapp. Selv om 100 prosent av alle nye tunge kjøretøy skulle være fossilfrie fra i dag til 2030, vil ikke målene nås. Samtidig er det mulig å få til store utslippskutt hvis forsterkede tiltak gjennomføres nå og handles det raskt er GLP av den oppfatning at klimamålene kan nås i 2034/35.
Forutsetningen er at transportsektoren løftes på klimaagendaen. I rapporten er det derfor laget et høyscenario og et lavscenario.
Høyscenarioet: en samling av alle tiltak som er nødvendig for en raskere omstilling.
Lavscenarioet viser en antakelse med fortsettelse av dagens politikk.
- Tredje og siste del av rapporten gir en oversikt over status og utfordringer for de ulike løsningene for grønn omstilling i landtransporten. Det inkluderer elektrifisering, biogass, hydrogen og biodrivstoff.
I analysene er det benyttet data og informasjon fra mange ulike kilder.
Innspill til rapporten? Kontakt med markedsanalytiker Simen Narum i GLP, simen.narum@nho.no.