Alt med det fokus å finne en smidigst mulig overgang, slik at vareflyten fortsetter uavbrutt.
Vi venter nå på resultatet av høring 4, og innholdet i høring 5. Begge håper vi å få før jul.
Vi nærmer oss 1.4.25 og det er mye som ikke er avklart enda, både med Digitolls innhold og gjennomføring. Det er nå en bred aksept for at det ikke er realistisk å forvente at verken næringslivet, eller Tolletaten, skal være klare til den datoen.
NHO Logistikk og Transport har hele tiden sagt at bransjen trenger 18-24 måneder på å omstille seg, fra det tidspunktet arbeidet med Digitoll er ferdigstilt. Forhåpentligvis vil alt være klart, med vedtak, etter høring 5 en gang i starten av 2025.
På Transport og Logistikk-konferansen i starten av denne uken, orienterte Øyvind Hafsøe, fagsjef i vareførselsdivisjonen i Tolletaten, om veien videre for Digitoll.
Han la frem to datoer, den 1.1.2026, og høsten 2026:
Den 1.1.2026 for innføring av digital melde- og opplysningsplikt, og høsten 2026 for avvikling av direktekjøringsordningen og innføring av deklarasjonskrav før grensepassering.
Hafsøe var påpasselig med å understreke at disse datoene ikke er formelt bekreftet, men samtidig kan vi nå med stor grad av sikkerhet si at den 1.4.2025 ikke lenger er gjeldende.
Dette betyr imidlertid ikke at vi nå kan ta en pause fra alt med Digitoll. Det er avgjørende at bransjen kommer i gang med testing, slik at vi kan avdekke hvor utfordringene vil oppstå. Som med alle reformer, vil det være sånn at noen ting vi bekymret oss veldig for viser seg å gå helt fint, mens andre ting som ingen tenkte på blir en krise.
I konklusjon kan vi si at det er overveiende sannsynlig at Digitoll utsettes i hvert fall ett år. Det kommer også en ny høring til jul og vi vil informere nærmere om den så fort vi vet mer.
Samtidig er det avgjørende at de som ikke har kommet i gang med å teste Digitoll, begynner nå. Om dere trenger hjelp i den prosessen, er det bare å kontakte oss, eller Tolletaten direkte.