Til høyre Ole Christian Apeland på scenen sammen med Silje Skogstad, konserndirektør for Strategy, Sustainability & Communication i Posten Bring AS og Ole Hagen, næringspolitisk direktør i NHO Logistikk og Transport. Foto: NHO Logistikk og Transport
På Transport & Logistikk-konferansen ble den helt ferske omdømme-undersøkelsen for bransjen lansert, og analysen viser at transport- og logistikkbransjen er bedre enn sitt rykte!
Adm. direktør i Apeland, Ole Christian Apeland, presenterte analysen som er gjennomført gjennom (kvantitative og kvalitative) intervjuer med et representativt utvalg av befolkningen. Over 1000 personer har deltatt i undersøkelsen.
Den overordnede konklusjonen er at bransjen har et godt omdømme i befolkningen. For de som oppgir at de kjenner bransjen godt, er omdømmet enda bedre, i tillegg til at tilliten til bransjen er god.
Prosjektleder Ole A. Hagen er positivt overrasket. - Det er både positivt, og kanskje noe overraskende, at vi scorer så godt i denne omdømmeundersøkelsen. Alt tyder på at bransjen forventet en lavere rangering fra befolkningen.
Vi scorer høyt på spørsmål som omhandler at vi er en samfunnskritisk bransje som er viktig for norsk næringsliv. Når det gjelder å være en bidragsyter til det grønne skiftet, en attraktiv arbeidsgiver og en dyktig aktør på inkludering og integrering har vi litt å gå på.
Analysen synliggjør bransjens styrker og svakheter. Ole Christian Apeland kommenterer: - Det er ikke så overraskende for meg at bransjen selv trodde at de hadde et dårligere omdømme. Lederne møter daglig utfordringer som forsinkelser, svikt i infrastrukturen, ulykker eller konflikter.
Transport- og logistikk-bransjen har et like godt omdømme som revisjonsbransjen, og kan skilte med bedre omdømme enn advokatbransjen, legger Apeland til.
Forbedring av omdømme som fanesak
Rapporten er lagt frem for styret i NHO Logistikk og Transport. Det foreslås også alternativer for å styre omdømmet ytterligere.
- Forbedring av omdømmet er en av mine fanesaker som styreleder i NHO Logisikk og Transport, sier Mona Juell, til daglig adm. direktør i DHL Global Forwarding.
Vi må synliggjøre verdiskapingen vår på en langt bedre måte, sikre rekruttering og klatre på listen over attraktive arbeidsgivere.
SIlje Skogstad, styremedlem i NHO Logistikk og Transport og konserndirektør for Strategy, Sustainability & Communication i Posten Bring AS er enig. - Bransjen vår er de usynlige heltene i samfunnet. Dette så vi tydelig under pandemien, da vi mottok mye applaus fra folk utenfor bransjen, avslutter hun.