I sum vil ladeplanen fra Statens vegvesen og Nye veier og Enovas nye støtteordning få fart på byggingen av ladestasjoner i Norge, sier Hagen. Han understreker at bransjen er helt avhengig av at vi får en offentlig tilgjengelig infrastruktur nå som de elektriske lastebilene kommer for fullt. - Vi må likevel gi honnør til etatene og Enova for godt samarbeid og ser dette som en viktig milepæl for å sikre kutt i klimagassutslippene.
Ladeplan for tunge kjøretøy
Statens Vegvesen og Nye veier la 26. juni fram en ladeplan for tunge kjøretøy langs norske riksveier for samferdselsministeren.
Lenke til planen her
Planen for utbygging av ladestasjoner langs riksveinettet for tunge kjøretøy er en oppfølging av den nasjonale ladestrategien som regjeringen la fram i desember. Planen er laget av Statens vegvesen, i samarbeid med Enova og Nye Veier. Planen viser hvor trafikkstrømmene er størst, og langs hvilke strekninger det er fornuftig å etablere et tilbud først. Den viser også raste- og døgnhvileplassene som kan egne seg for tungbillading.
– Jeg tror det er mulig å få til en tilsvarende utvikling for tunge biler som den vi har sett for personbiler, men det forutsetter at lastebiler som skal dekke lange strekninger kan lade underveis. Ladingen må dessuten kunne kombineres med sjåførenes lovpålagte pauser. Denne planen for ladestasjoner langs riksveinettet er et viktig skritt på veien for å få til et godt ladetilbud også for tunge biler, sier samferdselsminister Nygård.
Ny Enova-ordning
Hittil i år er nesten 10 prosent av nye lastebiler elektriske. Målet er at langt flere skal bytte ut dieselbilen med en som går på strøm.
Nå følger Enova opp med et nytt støtteprogram for utbygging av offentlige ladestasjoner for tunge kjøretøy. Ordningen skal være konkurransebasert og første søknadsfrist er 16.oktober i år. Støtteprogrammet er planlagt å vare i to år, avhengig av utviklingen i markedet, opplyser Enova i en pressemelding.
- Det er lite utbygd infrastruktur for lading av tunge kjøretøy i Norge. I tillegg bruker markedet i liten grad elektriske lastebiler fordi konvensjonelle lastebiler som går på diesel foreløpig har lavere totale kostnader. Dette støtteprogrammet skal stimulere til økt kjøp og bruk av tyngre elektriske kjøretøy. Ordningen vil bidra til bruk av elektriske kjøretøy på de lengre transportetappene og i de tilfeller hvor kjøretøyene har en daglig kjørelengde utover forventet rekkevidde, sier Marie Tranaas Skjærvik, markedssjef i Enova.
Varighet i to år
Programmet arrangeres som en konkurranse og får inntil fire søknadsfrister per år, den første 16.oktober 2023. Søknadene rangeres etter kostnadseffektivitet i henhold til rangeringskriteriene. For å delta i konkurransen om støtte må prosjektet gjelde etablering av ladestasjon med minimum 4 ladepunkt med 350kW effekt per punkt.
-Avhengig av hvordan markedet utvikler seg, planlegger vi nå at dette støtteprogrammet skal gå fram til sommeren 2025. Vi kommer til å evaluere programmet i løpet av denne perioden. Både hvordan salget av elektriske lastebiler har utviklet seg, men også om grunnlaget for kommersiell utbygging av ladeinfrastruktur er tilstrekkelig, sier Skjærvik.
Langtransport mellom «åtte-timersbyer»
Mandag 26.juni la Statens Vegvesen fram den nye ladeplanen langs riksvei for tunge kjøretøy for Samferdselsdepartementet. Planen er utarbeidet i samarbeid med Nye Veier og Enova, og peker blant annet på hvilke strekninger det bør komme nye ladestasjoner for tunge kjøretøy.
-Vi oppfordrer søkere til å sette seg inn i planen til Statens vegvesen. Til første søknadsfrist er det strekningene mellom «8-timersbyer» i Sør-Norge: Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim, som prioriteres, samt strekningen mellom Oslo og Svinesund. Hvilke strekninger og områder som prioriteres til senere søknadsfrister vil baseres på planen og tilpasses markedsutviklingen, avslutter Skjærvik.
Les også pressemeldingen fra ENOVA her.