Næringspolitisk direktør i NHO Logistikk og Transport, Ole A. Hagen.
I dag lanserte Grønt Landtransportprogram en ny rapport om behov for lade- og fylleinfrastruktur for Norge frem mot 2030 (50 % kutt i CO2), og 0-utslipp i 2040.
- Dette er en utmerket rapport, utarbeidet av Thema Consulting. Det er første gang vi har forsøkt å beskrive alternativer, scenarioer og kostnader knyttet til investeringer og arealbehov for de ulike drivstoffteknologiene, sier Ole A. Hagen, næringspolitisk direktør i NHO LT og også sentral i sekretariatet i Grønt landtransportprogram. Hagen laget blant annet briefen for analysen.
13. milliarder
Sekretariatsleder Christoffer Sahl sier i en pressemelding i dag at analysen viser at det koster minst 13 milliarder kroner for å bygge ut ladestasjoner for tunge kjøretøy, Det er lagt opp til miks av bærekraftig biodrivstoff, elektrisitet og hydrogen, i takt med at kjøretøy og produksjonskapasitet er på plass. Sahl understreker at det er en rekke forutsetninger og antakelser, men at det er viktig at vi nå blir konkrete, for å få realisert det grønne skiftet. Disse kostnadene er ekslusiv arealkostnader, som vi er iferd med å gjøre grundigere vurderinger av, sier Sahl. Arealbehovet er beregnet til 2000 mål, og tomtekostnad er og planprosesser vil variere fra sted til sted.
Myndighetene er positive
- Statens vegvesen og Miljødirektoratet har fått i oppdrag å utarbeide en plan for lade- og fylleinfrastruktur sett fra myndighetenes side innen 1. mars. Begge etater deltok på lanseringsseminaret i dag, sammen med 150 deltakere fra logistikkselskaper, myndigheter og næringsliv i regi av Grønt landtransportprogram.
- Både Statens vegvesen og Klima- og miljødirektoratet er meget positive til innspillene fra Grønt landtransportprogram, særlig for tungtransporten, avrunder Hagen.
Grønt landtransportprogram
Bidra til å halvere klimautslippene fra transport innen 2030.
Halvering av klimagassutslippene fra transport innen 2030
Utrulling av lav- og nullutslippsteknologi på lette- og tunge kjøretøy og maskiner
Økt bruk av elektrisitet, biodrivstoff og hydrogen som energibærer
Økt tilgjengelighet på lade- og fylle-infrastruktur for næringstransport