I 2021 ble det gjennomført 118 intervju mot henholdsvis 153 i 2020 og 167 i 2019.
Spørsmålene har stort sett vært de samme de siste årene, dette for at man skal kunne ha et godt sammenligningsgrunnlag.
Ikke overraskende har over 60 % knyttet seg til Region Øst. Videre følger Region Rogaland med 11 % og Region Nord-Norge med 9%.
36 % av de som har svart jobber i bedrifter med 101-500 ansatte.
Undersøkelsen er sendt til alle kontaktpersoner i våre medlemsbedrifter.
Regionforeningene
Første del av undersøkelsen kartlegger medlemmenes opplevelse av egen regionforening. Resultatene varierer en del fra region til region.
Sammenlagt sier 16 % at egen regionforening i svært stor grad jobber med bransjesaker og næringspolitikk som er viktig for bedriften. 44 % mener at den gjør dette i stor grad.
2 av 3 oppgir at de har deltatt på et arrangement i regi av regionforeningen og hele 94 % sier at de er svært godt eller godt fornøyd med arrangementets faglige innhold.
I kommentarfeltet er det blant annet fremhevet at digitale møter gjør det enklere å delta.
NHO Logistikk og Transport - fokusområder
I undersøkelsens andre del fokuseres det på hovedforeningen. Vi spør blant annet om hvilke fokusområder som anses som viktigst for våre medlemmer.
92 % svarer at næringens omdømme er viktigst, tett etterfulgt av miljø (90 %) og infrastruktur (89 %). Tallene fra i fjor var henholdsvis 87 %, 86 % og 88 %.
De øvrige fokusområdene; arbeidsliv & tariff, aktive regionforeninger, kompetanse & rekruttering og effektive medlemstjenester får alle fra 78 % score og oppover.
NHO Logistikk og Tranport - medlemstjenester
Vi spør også om hvor fornøyde medlemmene er med våre tjenester, og her ser vi at tilgang på oppdatert faglig informasjon helt på topp med 92 % (90 % i fjor). I forbindelse med pandemien ser vi at det er et nesten utømmelig behov på informasjon, og det er ikke unikt for vår bransje.
På andre plass med 84 % finner vi tilgang på juridisk hjelp, arbeidsgiverspørsmål og tariffavtaler, og rett bak kommer tilbud om kurs med 83 %,
Når det gjelder informasjon er det fremdeles gjennom epost flest får informasjon fra oss (68 %) men dette går noe tilbake, fra 72 % i 2020. 46 % finner informasjon på vår nettside, frem fra 40 % i 2020. 63 % får informasjon gjennom vårt nyhetsbrev.
Oppsummert
92 % svarer at de synes NHO Logistikk og Transport svært godt (41 %) eller godt (51 %) klarer å profilere bransjen på en positiv måte. Felleskap og nettverk fremheves som en av de viktigste grunnene til medlemskap.
Vi går også gjennom de kommentarene som spilles inn i undersøkelsen, og her er det både ros og litt ris, og ikke minst innspill til hva vi bør fokusere på fremover.
Vi oppfordrer alle våre medlemmer om å ta kontakt om dere har noe på hjertet, og vi takker alle som har deltatt i undersøkelsen.