Hensikten med rapporten er å se hvorvidt tiltakene og nedstengingen som følge av pandemien har ført til endringer i antall henvendelser til AKAN sin veiledningstjeneste. De har også sett på endringer i hva henvendelsene gjelder og hvem som tar kontakt.
Innholdet i henvendelsene har hovedsakelig dreid seg om tre perspektiver:
- Ledere og HR som spør om hvordan de kan følge opp ansatte på hjemmekontor
- Ledere og HR som spør om hvordan følge opp individuelle Akan-avtaler på avstand
- Ansatte med problematisk bruk som er redd for manglende oppfølging
Hjemmekontor har for noen klare fordeler i form av at man i større grad kan bestemme over sin egen arbeidshverdag. Medaljens bakside er imidlertid ensomhet, ergonomiske hensyn og uklar arbeidstid.
For de som i tillegg har et problematisk forhold til rus og spill, er hjemmekontor en stor utfordring.
AKAN har formulert følgende generelle anbefalinger med tanke på hjemmekontor og avstandsledelse:
- Virksomhetens policy for rusmiddelbruk og spill gjelder også ved hjemmekontor
- Opprettholde faste møter, medarbeidersamtaler og personalmøter. Det skaper muligheter for å møte kolleger, opplevelse av tilhørighet og å bli sett. Det gir
også ledere mulighet til å fange opp forandringer i atferd eller andre endringer
- Jevnlige samtaler mellom leder og medarbeider er viktigere enn noen gang. Sammen med den ansatte bør leder legge opp til en struktur for oppfølging og samtaler. I tillegg til å følge opp arbeidsoppgaver, er hensikten å høre hvordan medarbeideren har det, og avklare hva medarbeideren selv opplever av behov for av støtte og oppfølging
- Ta initiativ til uformelle videomøter som morgenkaffe, lunsjmøter m.m
- Ha på kamera i videomøter. Det gir bedre mulighet til å fange opp endringer når vi ser hverandre
- Snakk om hvordan det er å jobbe hjemmefra. Og dersom noen uttrykker at de har utfordringer eller du blir bekymret, må du våge å spørre. Nå er det viktigere enn noen gang å velge åpenhet framfor taushet
-
Last ned rapporten her