Beste student Speditørskolen 2020
Mirielle på jobb (Foto: Privat).
Beste deltaker på Speditørskolen 2020 – Mirielle Renate Myrvang (32) er klar for nye utfordringer i Trondheim!
Mirielle på jobb (Foto: Privat).
Beste deltaker på Speditørskolen 2020 – Mirielle Renate Myrvang (32) er klar for nye utfordringer i Trondheim!
Mirielle topper Speditørskolen 2020 med en kompetanse som bygger på et solid fundament som lastebilsjåfør i 14 år med spesiale innen termotransport.
Claus Haals, kompetansleder i NHO Logistikk og Transport og «rektor» for Speditørskolen avslører beste deltaker i 2020:
- Mirielle er privatist og har betalt utdanning og reise selv. Det imponerer oss alltid når deltakere velger å investere egne penger i en fremtid i bransjen vår. For oss forelesere har det vært svært morsom å undervise Mirielle og rette hennes hjemmecases og eksamen med hennes inngående, konkret kunnskap om og erfaring fra livet på veien – altså de som utfører oppgavene for speditørene og må leve med resultatet av deres arbeid. Her utfordret Mirielle oss utallige ganger. Årets undervisning har jo være preget av Koronarestriksjonene, og her deltok ofte Mirielle på Zoom fra «hytta» i den parkerte semi-traileren, sier Claus Haals.
Hvorfor falt valget på speditøryrket og Speditørskolen, Mirielle?
- Jeg har digget lastebiler fra jeg var liten og var ikke i tvil om at jeg skulle ta fagbrev som yrkessjåfør. Men nå nok er nok, nå må jeg videre, sier Mirielle med synlig begeistring over å være ferdig som Eksaminert speditørkandidat.
- Jeg har i hovedsak kjørt termotransport i 12 år – i starten mellom Nord Norge, Sør-Europa og Skottland og i de siste årene kun i Norge. Nå er tiden inne til å ta steget fra å kjøre bilen til å styre transporten. Derfor valgte jeg Speditørskolen som springbrett til nye utfordringer i bransjen. Skolen har vært svært utviklende for meg, og jeg har opplevd den som en plass med dyktige forelesere med høyt til taket og plass til de såkalt «dumme spørsmål». Det gir en trygt læringsmiljø, så det kan anbefales. Selvsagt er jeg ydmyk over, blant så mange dyktige speditører, å ha prestert beste samlede resultat av eksamen og hjemmeoppgaver, sier Mirielle beskjedent.
Mirielle jobber i dag for Lerstadgrind Transport i Leksvik utenfor Trondheim. Mirielles ser hennes sjef som rollemodell for hvordan en effektiv befrakter planlegger og styrer en velsmurt produksjon og spiller sjåføren god.
Hvordan tenker du da – i en fremtidig rolle som befrakter – å utnytte din erfaring fra 12 år bak rattet?
- Jeg har kjent på egen kropp hvordan befrakteren direkte påvirker hverdagen min i bilen – på godt og ondt. Den kunnskapen har jeg bestemt tenkt å ta med meg fra rattet til datamaskinen. Og så vet jeg svært godt at det er et menneske bak rattet med ganske utfordrende arbeidsvilkår - med både gode og mindre gode dager. Det burde alle befraktere være mer oppmerksomme på. Men nå må sjefen min forhåpentlig snart se seg om etter en ny sjåfør. Jeg har nemlig tenkt meg å bli en like dyktig befrakter som ham, etter å ha studert ham i 10 år, og nå i tillegg å ha Speditørskolen, sier Mirielle med et glimt i øyet.
Hvem er Mirielle på privaten?
Privat er Mirielle samboer med Ove, som også er yrkessjåfør. De digger begge å kjøre snøskuter. I tillegg er Mirielles pasjon gamle bygninger og deres historie, som hun forfølger langt utenfor rikets grenser, så ofte det lar seg gjøre.
På spørsmål om hennes personlige egenskaper svarer hun:
- Jeg vel temmelig vitebegjærlig og informasjonssøkende. Selvstendig og får jobben gjort. Uredd etter mange kilometer på mørke landeveier i Sentral-Europa – ikke akkurat det mest trygge stedet, slett ikke for en jente. For meg har det dog bare vært spennende og utviklende. Endelig mener jeg å takle ganske godt det uforutsette - en ganske nyttig egenskap i denne bransjen, ikke sant, spør Mirielle med et glimt i øyet?
Hvor er Mirielle om 3-5 år fra nå?
- Til den tid håper jeg å ha levert på min ambisjon om å bli en like god befrakter som min sjef, og da har jeg kanskje kvalifisert meg til å få ansvaret for et lite team. Jeg drømmer om å lære mer om logistikk og økonomi, kanskje en bachelor. Jeg tror at også jeg må forberede meg på kravene til morgendagens befrakter og speditør, som i mindre grad vil ekspedere transporten som følge av mer automatisering. Vi må regne med at det i enda større grad forventes at befrakteren i tillegg er rådgiver for kunden, avslutter Mirielle.
NHO LT ønsker både Mirielle og alle de andre studentene fra 2020 lykke til videre!